Ciekawostki z badań

13 listopada 2020

Jak dobrze wiecie jesteśmy po dość sporej dawce badań, z których można dowiedzieć wielu interesujących rzeczy.

Nie były to badania przeprowadzone na wszystkich mieszkańcach, ale statystycznie poprawne, na określonej próbie badawczej dającej akceptowalny poziom błędu. Dlatego mieliśmy możliwość zadać pytania, których próżno szukać w innych badaniach.

  1. W zasadzie każde gospodarstwo domowe w Ostródzie posiada samochód!
  2. Wskaźnik motoryzacji wynosi 371 na 1000 osób, co statystycznie daje nam ponad 12 000 samochodów osobowych w Ostródzie.
  3. Mamy 566 rowerów na 1000 osób. To super! W Ostródzie jest więc ponad 18 000 rowerów!
  4. Większość podróży w mieście to podróże krótkie – maksymalnie 30 minut.
  5. Najczęściej poruszamy się po mieście pieszo i samochodem. A komunikacja miejska i rower stanowią po 9% środków transportu. Ale według pomiarów ruchu – rowerzystów jest nieco ponad 3% (udział rowerów zaniżany jest przez ruch zewnętrzny i inne czynniki).
  6. Jeżeli wybieramy samochód to najczęściej jedziemy sami.
  7. Według badania bezrobocie w mieście wynosi 6,8%.
  8. Rowerem poruszamy się tam gdzie są już wytyczone ciągi dla rowerów lub gdzie natężenie samochodów jest niskie. Nie jest to zaskakujące ale warte podkreślenia.

To tylko kilka przykładów, a jest ich więcej. Mamy również swoje obserwacje i spostrzeżenia. Wiemy, że ilość rowerzystów w ciągu ostatnich lat wzrasta. Dla przykładu z pomiarów ruchu na przejeździe kolejowym na ul. Drwęckiej w 2016 r. zanotowano 365 rowerzystów, a teraz mamy ponad 700! To dwukrotny wzrost spowodowany wieloma czynnikami – wierzymy, że jednym z nich jest wzrost długości infrastruktury rowerowej (w ciągu 3 lat zwiększyliśmy jej długość z 6 km do 19 km). Bardzo cieszy nas, że popularność rowerów rośnie.

Zachęcamy do zapoznania się w wynikami badań w zakładce Wyniki.

Mały bonus – dane z serwisu Strava Metro. Nie jest to narzędzie idealne, bo odzwierciedla w zasadzie użytkowników tej aplikacji, ale to kolejne źródło potwierdzające stały wzrost użytkowników rowerów.