Jak nie płacić za złą reklamę?

29 kwietnia 2021

Do 24 maja 2021 r. można jeszcze zgłaszać uwagi do projektu tzw. uchwały krajobrazowej, regulującej chaos reklamowy w Ostródzie.

Projekt uchwały jest dostępny na naszej stronie internetowej w zakładce WYNIKI, w Biuletynie Informacji Publicznej w dziale „konsultacje społeczne” oraz w Urzędzie Miasta.

Po przyjęciu i uprawomocnieniu uchwały wszystkie nowe reklamy będą musiały spełniać warunki przyjętej uchwały krajobrazowej. Natomiast istniejące reklamy będą musiały być dostosowane w ciągu 3 lub 6 lat określonych w uchwale standardów.

Jeśli reklama nie będzie zgodna z uchwałą, będzie podlegać naliczeniu kary administracyjnej!

Obowiązek usunięcia nośników reklam i przyjęcia kary spoczywa na podmiocie, który je umieścił, jednak w przypadku braku możliwości jego identyfikacji odpowiedzialność spoczywa na właścicielu nieruchomości (lub innej formie władania, jeśli występuje). W przypadku stwierdzenia faktu istnienia tablic lub urządzeń reklamowych, niezgodnych z uchwałą reklamową na nieruchomości zostaje wszczęte postępowanie, którego stroną będzie między innymi właściciel nieruchomości, który zostanie poproszony o wskazanie podmiotu/osoby, która umieściła nośnik reklamy na jego nieruchomości. W przypadku braku wskazania i braku możliwości identyfikacji podmiotu na podstawie analizy treści reklamy obowiązkiem usunięcia i karą zostanie obciążony właściciel nieruchomości. Obowiązek ten będzie nakładany na podstawie wydanej decyzji administracyjnej składającej się z dwóch elementów:
➔ 1. obowiązek dostosowania/usunięcia;
➔ 2. kara finansowa, obliczona w oparciu o zapisy ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu oraz ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1170.), będzie naliczana za każdy dzień od daty wszczęcia postępowania do daty usunięcia nośnika reklamy i wynosiła dzienną sumę (wg stawki na 2021 r.):
▪ 100,00 zł za fakt istnienia nielegalnej reklamy,
▪ 8,00 zł za każdy pełny metr kwadratowy powierzchni.

Za niezgodny z uchwałą billboard o wielkości 12 m2 zostanie więc naliczona kara 196,00 zł dziennie, aż do momentu jego usunięcia lub dostosowania.

Pomagamy w dostosowaniu do uchwały, dlatego opracowaliśmy również standardy i propozycje projektów dla nowych reklam, które znajdziesz w:

ilustrowanej wersji uchwały

ilustrowanym katalogu

projektach do wykorzystania i adaptacji