11 marca 2021
Czy Ostróda może być przyjazna rowerzystom? Czy w Ostródzie jest miejsce na budowę dróg dla rowerów tam gdzie jest ciasno, gdzie mamy starą zabudowę i stary układ urbanistyczny?
Uważamy, że tak! Pod jednym bardzo trudnym warunkiem – ulice muszą przestać być prawie wyłącznie terytorium samochodów. Na ulicy musi być miejsce dla WSZYSTKICH uczestników ruchu – samochodów, rowerów i pieszych. O tym, że jest to możliwe przekonują nas przykłady z innych miast w Polsce i na świecie. W tzw. krajach zachodnich przekonanie o tym, że w mieście samochód nie jest najlepszym środkiem transportu funkcjonuje od lat 70-tych XX w. Do Polski ten trend dotarł w latach 90-tych, a działa się na poważnie dopiero od niedawna. Przykłady – Kopenhaga (wzór i ideał rowerowy), Malmo, Holandia (prawie cały kraj), Walencja, Helsinki, Kraków, Gdańsk, Warszawa, Olsztyn i wiele innych.
Jaką mamy wizję „rowerzysty”? Według nas to osoba w każdym wieku, wykorzystująca rower jako bezpieczny i codzienny środek transportu po mieście (bo tak jest szybciej, łatwiej i taniej), ubrana w normalne, codzienne ubranie (czyli osoba nie jeżdżąca sportowo).
Tak jak wiele razy powtarzamy, zmierzamy w kierunku rozwoju zrównoważonego, tu: zrównoważonego transportu, który nie opiera się wyłącznie na samochodach, ale daje równe szanse rowerzystom, pieszym, komunikacji zbiorowej i samochodom.
Pierwszy etap prac nad koncepcją dróg dla rowerów ma charakter badawczy, a wykonawca musi zapoznać się „z czym” ma do czynienia. Stąd badanie ankietowe skierowane do wszystkich mieszkańców miasta i okolic. Część danych mamy już z badań przy analizie ruchu (mamy pierwsze wnioski i rekomendacje), ale tym razem skupiamy się wyłącznie na potrzebach rowerzystów.
Do 28 marca 2021 r. ankieta dostępna jest pod adresem: https://www.interankiety.pl/a/drogirowerowe
Więcej o naszych „rowerowych” przemyśleniach już niedługo.