Światowy dzień roweru

03 czerwca 2020

Dziś przypada ustanowiony przez ONZ Światowy Dzień Roweru!

Celem tego święta jest promowanie roweru jako niedrogiego, zdrowego i ekologicznego środka transportu. Jazda na rowerze pozwala znacząco obniżyć emisję gazów cieplarnianych, poprawić zdrowie użytkowników oraz łączy ludzi. Jadąc rowerem zmieniamy tempo poruszania się – jedziemy wolniej niż samochodem, ale bardziej płynnie. Dzięki temu dostrzegamy więcej – widzimy co się dzieje z miastem, dostrzegamy ludzi i przyrodę. To sprawia, że stajemy się bardziej zaangażowani w zrównoważony rozwój miasta.

Z tej okazji wszystkim rowerzystom poruszającym się po naszym mieście życzymy bezpiecznych podróży, szacunku pozostałych uczestników ruchu oraz wielu nakręconych kilometrów!

Korzystając z tej okazji podzielimy się z Wami swoimi spostrzeżeniami o rowerowej Ostródzie.

Patrząc na wielkość naszego Miasta trudno oprzeć się wrażeniu, że Ostróda to wręcz idealne miasto dla rowerzystów. Według badań podróże w warunkach do 5 km najszybciej jest pokonywać właśnie na rowerze.

W naszym mieście i bezpośrednim sąsiedztwie (ścieżka Szafranki-Kajkowo, os. Plebiscytowe – Międzylesie, jez. Sajmino) mamy już ponad 19 km różnego rodzaju ścieżek rowerowych. To oznacza wzrost w ciągu 3 ostatnich lat o 13 km! A przyszłym roku w powstaną kolejne 2 km. Obecnie istniejąca sieć jest zasługą współpracy 3 samorządów – Miasta, Gminy oraz Powiatu.

Poniżej mapa obecnie istniejących i już zaplanowanych do budowy ścieżek rowerowych.

Tworzymy również infrastrukturę towarzyszącą dla rowerów:

  • wiaty rowerowe
  • stojaki dla rowerów
  • stacje napraw
  • podpórki

Nie przestajemy w planowaniu kolejnych ścieżek rowerowych. Chcielibyśmy zmienić ich charakter, aby były drogami dla rowerów wykonanymi najlepiej z asfaltu lub innego materiału o jednolitej strukturze. Chcemy, aby ze ścieżek rowerowych i dróg dla rowerów korzystali mieszkańcy jako środka transportu do zwykłego przemieszczania się do pracy, szkoły czy sklepu. Chcemy korzystać z roweru „tak jak stoimy” bez zbędnego przebierania się w strój sportowy i przez cały rok. Wiemy, że jest to możliwe – tak robią inni i dają radę! Przykłady? Oto kilka z nich – Helsinki, Malmo, Lund, Kopenhaga, Gdańsk, Kraków, Warszawa.

W ramach projektu Human Smart Cities planujemy niedługo zacząć tworzyć koncepcję rozbudowy sieci rowerowej. W pierwszej kolejności chcemy utworzyć koncepcję budowy dróg rowerowych, tam gdzie będzie to najłatwiejsze, ale nie boimy się wyzwań i już myślimy jak „ugryźć” najtrudniejszy temat – centrum miasta. Liczymy na Waszą pomoc i zaangażowanie.

Poniżej plan „tej łatwiejszej” rozbudowy (koncepcja zaznaczona na fioletowo):