Trasy rowerowe w Ostródzie

12 kwietnia 2021

Rozpoczyna się kolejny sezon rowerowy. My również usilnie pracujemy, aby w niedalekiej przyszłości trasy rowerowe w Ostródzie jak najbardziej odpowiadały potrzebom rowerzystów (w naszym rozumieniu osoby poruszającej się zwykłym rowerem jako środkiem transportu, nie sportowcem i nie wycieczkowiczem). Wykonaliśmy ankietę, która daje nam ogólny obraz sytuacji, mamy wyniki badań podróży w gospodarstwach domowych, pomiary ruchu w całym mieście, analizy z aplikacji Strava, a niedługo (jeśli pozwoli na to sytuacja) chcemy się z Wami spotkać na wspólnej rowerowej przejażdżce. O terminach będziemy Was informować!

Jak dotąd działania miasta w kierunku rozwoju transportu rowerowego skupiały się na budowie ścieżek w miejscach z łatwą dostępnością terenu, obszarach rekreacyjnych i łączących to co jest. A do tej pory ścieżek rowerowych było naprawdę niewiele – przez bardzo długi okres czasu, jedynymi ścieżkami były fragmenty na ul. Grunwaldzkiej wzdłuż drogi krajowej i na ul. Szosa Elbląska. Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest niespójność sieci rowerowej.

Inną kwestią jest nawierzchnia. Ta zalecana to beton asfaltowy czyli tzw. asfalt. Gorszą nawierzchnią jest kostka betonowa, tzw. bezfazowa – zużycie energii rowerzysty jest o ok. 30% większe. Większość ścieżek rowerowych w Ostródzie jest wykonanych z kostki bezfazowej, a wynika to z wielu czynników, często niezależnych od Urzędu Miasta. Chcemy, aby w Ostródzie nawierzchnia tras rowerowych była dostosowana do potrzeb użytkowników (rowerzystów, rolkarzy i poruszających się np. hulajnogami) i będziemy zabiegać o to, aby asfaltowych tras było jak najwięcej.

Widzimy przyszłą Ostródę jako miasto, po którym da się swobodnie poruszać rowerem. Coraz popularniejsze rowery elektryczne ułatwią, szczególnie starszym, rowerzystom jazdę na wzniesienia (np. ulice Czarnieckiego, Jagiełły, Pieniężnego), a nasze miasto jest niewielkie co sprzyja rowerowi jako środka transportu.

Ostróda, szczególnie w swojej najstarszej części, posiada stary układ urbanistyczny z dość wąskimi drogami. Na wszystko jednak można zaradzić. Wymagać to będzie poświęcenia części przestrzeni, szczególnie tej dedykowanej obecnie samochodom. Odbiciem tego „nowego”podejścia jest opis przedmiotu zamówienia na koncepcję dróg rowerowych, gdzie wymagamy od wykonawcy odważnych propozycji, utrudniania poruszania się samochodom, itp. Będą to trudne decyzje, ale jeśli mieszkańcy naprawdę chcą rowerowej Ostródy, to muszą dać odpór zwolennikom samochodów. Ostródzianie muszą przestać myśleć samochodocentrycznie i stawiać samochodu za punkt odniesienia w kształtowaniu przestrzeni Ostródy.

Wynikiem pierwszych analiz wykonawcy koncepcji budowy tras rowerowych jest mapa korytarzy rowerowych, która będzie stanowiła podstawę do dalszych prac. Jak zwykle wszystkie wyniki prac (nawet częściowe, kolejne wersje) dostępne będą na naszej stronie w zakładce wyniki.