Wielu z Was zastanawia się skąd ten pomysł i dlaczego teraz.
Wyjaśniamy skąd pomysł:
- Idea uporządkowania kwestii szyldów i reklam pojawiła się ok. 2015 r. wraz z podejmowaniem prac nad nowym Lokalnym Programem Rewitalizacji do roku 2023. Kilka miast w Polsce podjęło się tego wysiłku i były wielokrotnie stawiane przez ekspertów za wzór do naśladowania w kwestii przestrzeni publicznej.
- W roku 2017 wraz z ogłoszeniem przez Ministerstwo Rozwoju naboru w konkursie na miasta współtworzone przez mieszkańców (tzw. Human Smart Cities), pojawiła się możliwość otrzymania dofinansowania m.in. na takie działania. Miasto złożyło więc wniosek i…
- … w 2019 roku otrzymało dofinansowanie w wysokości 90% wydatków netto projektu na jego realizację – informacje o projekcie są dostępne na stronie smart.ostroda.pl
- Od drugiej połowy 2019 r. pracowaliśmy nad opracowaniem jak najlepszego opisu do zamówienia. Staramy się czerpać wzorce od najlepszych i wielokrotnie chwalonych, m.in. wzorujemy się na Cieszynie i Nysie – miastach podobnej wielkości gdzie rozwiązania są uważane za wzorcowe.
- W pierwszej połowie roku 2020 podpisaliśmy umowę z Panem Bartoszem Poniatowskim z Projekt:Miasto. Zaczęliśmy prace na standardami przestrzeni miejskiej – umowa zakłada, że prace mogą zakończyć się uchwałą krajobrazową, ale nie muszą. Mogą to również być nieobligatoryjne standardy.
- W czerwcu ruszyliśmy z pierwszymi konsultacjami – zorganizowaliśmy spacer badawczy
- Na przełomie września i października ruszyliśmy z dużą porcją działań konsultacyjnych – ponowny spacer badawczy, ankiety, punkty konsultacyjne oraz warsztaty, które z powodów epidemicznych przenieśliśmy do sieci.
Nadal możecie wyrażać swoje opinie w ankietach:
https://ask.lopi.io/a/ustawakrajobrazowaostroda
https://www.interankiety.pl/a/standardy-reklamowe
W tym czasie dużo mówimy o projekcie – ogłaszamy, plakatujemy, informujemy w radio, komunikujemy w mediach społecznościowych, roznosimy ulotki. Zmieniamy charakter narracyjny – od teraz mówimy o uchwale krajobrazowej. Po co? Żeby zainteresować mieszkańców i przedsiębiorców! Jest odzew – za który dziękujemy! Każdy głos jest ważny i najważniejsze że możecie i chcecie z nami rozmawiać. Chcemy wspólnie wypracować przyszłe założenia – słowem nic o Was bez Was!
Kilka słów wyjaśnienia o co chodzi z uchwałą:
- Treść założeń uchwały wypracujemy razem z Wami – mieszkańcami miasta i przedsiębiorcami prowadzącymi tu swoje biznesy!
- Uchwała ureguluje wielkość i ilość szyldów przypadających na jedną działalność w obiekcie. Tak aby nie psuły wizerunku budynku, aby nie zasłaniały okien mieszkańcom, aby nie zasłaniały detali architektonicznych budynku, itp.
- Uchwała ureguluje kwestie reklam (bilboardów, stelaży reklamowych, itp.) aby nie zaśmiecały miasta, nie rozpraszały kierowców, nie blokowały przejść, nie zasłaniały widoków i krajobrazu.
- Razem opracujemy „szyldownik” – instrukcję z przykładami, wzorami do wykorzystania, aby każdy przedsiębiorca wiedział jak reklamować swój biznes.
- Razem opracujemy Standard oznakowania miejskiego – znaków, kierunkowskazów, tablic informacyjnych, tabliczek z numeracją budynków i nazwami ulic, aby uspójnić te elementy w Ostródzie.
- Razem dostosujemy obszary stosowania i okresy przejściowe dostosowania do wymogów (ze względu na sytuację epidemiczną wstępnie zakładamy ok. 2 lat dla najprostszych elementów).
- Uchwała może wejść w życie po podjęciu przez Radę Miejską – najwcześniej w połowie 2021 r. Dopiero od tego momentu można liczyć założone okresy dostosowawcze.
Czego nie możemy zrobić:
- Nie możemy narzucić kolorystyki szyldów;
- Nie możemy pobierać opłat za szyldy i reklamy;
- Nie możemy całkowicie zakazać szyldów i reklam;
- Nie możemy przeznaczyć środków z projektu na inny cel! Wiążą nas wcześniej zawarte umowy i przepisy prawa…
Więcej informacji szukajcie u źródła – na tej stronie internetowej!
Zachęcamy do udziału w kolejnych webinariach, ankietach i pozostałych formach konsultacji. Niestety na razie nie możemy spotkać się stacjonarnie.
Wspólne sprawmy aby nasze miasto było jeszcze piękniejsze!